Bas Versloot

Even voorstellen: sales manager Bas Versloot


“Door er iets af te halen voegen we iets toe aan het product van klanten”


De salesorganisatie structureren en uitbouwen én een stevig, (inter)nationaal dealernetwerk opbouwen. Dat is de missie van Bas Versloot die in augustus 2018 aan boord stapte bij Q-Fin. Hij is de leading man in de commerciële doorontwikkeling van het bedrijf. En de metaalwereld mag dan wel nieuw zijn voor hem, hij is uiterst ervaren binnen internationale sales en de samenwerking met dealers. Bovendien gedijt hij in een kwaliteitsomgeving zoals Q-Fin hem die biedt.

Ik heb eerder met salesteams gewerkt binnen de verpakkingsindustrie en de fietsbranche. Business-to-business, internationaal georiënteerd, high end producten. Met mijn rol bij Q-Fin zit ik in mijn comfort zone, de branche is in de eerste periode nog een ontdekkingstocht voor me. Ik mag nog gekke vragen stellen, zeg ik dan. Maar eigenlijk doe ik dat altijd. Dat hoort in mijn ogen ook bij een goede sales manager. Door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren kun je de kern van het probleem van klanten blootleggen en vandaaruit invulling geven aan de oplossing. Hoe ziet het proces van de eindklant eruit? Welk resultaat is voor hem noodzakelijk? En waar zit de pijn van onze klant in het bereiken van dat resultaat voor zijn klanten? Kan hij zijn kwaliteit niet borgen bij gebrek aan een constante afronding van zijn producten? Of zit het in iets anders? Vandaaruit kun je in machinetoepassingen voor je klant gaan denken. In feite gaat het bij Sales voornamelijk om bewustwording en inzicht creëren bij je klanten. Dat is de basis voor wat je aanbiedt.”

Je hebt in de sales van fietsen en verpakkingen gezeten. Vormen ontbraammachines een moeilijker product om af te zetten?
“Ik zie het vooral als een uitdagend product. Onze machines zijn voor onze klanten investeringsgoederen. Belangrijk is dat ze inzien dat deze kwaliteitsmachines noodzakelijk zijn om hun klanten tevreden te kunnen stellen. Dat ze dus de gedachtestap maken van een machine als onkostenpost naar een machine waarmee ze geld terugverdienen. Hun klanten besparen er immers kosten mee door standaardisering in hun productie. En de bewerkingen maken de eindverwerking gemakkelijker en dragen bij aan de kwaliteitsuitstraling van het eindproduct. Eigenlijk voegen we met onze machines iets toe aan het product door er, via ontbramen, afronden en slijpen, iets van af te halen.”

Kun je nog iets zeggen over je tweeledige opdracht bij Q-Fin?
“Intern ga ik met de mensen een goede basis leggen voor de verdere salesontwikkeling in Nederland en Europa. Dat kun je zien als een logische stap in de ontwikkelproces van het bedrijf. Q-Fin is vanaf het allereerste begin sterk gegroeid, omdat het met zijn machines voorziet in een toenemende behoefte. En het mooie is dat overal waar we machines hebben geplaatst, klanten tevreden zijn. Leidraad is dat we in de toekomst blijven waarmaken wat we nu ook waarmaken. Dat vraagt om proactiviteit binnen Sales en een cultuur van zelfinitiatief. Die lijn gaan we samen neerzetten.

‘Proactiviteit’ is ook het trefwoord naar dealers toe. We zoeken proactieve dealers die vol overtuiging vanuit de Q-Fin filosofie voor onze producten gaan en ook willen investeren in onze relatie. Bijvoorbeeld door een machine in hun showroom te zetten. Noem het Q-Fin ambassadeurs die voor ons de antennes zijn in de markt.”

Je maakt zelf ook een proactieve indruk. Past jouw Q-Fin rol bij jou als persoon?
“O ja, helemaal. Ik ben energiek, gedreven en erg nieuwsgierig. Ik stel altijd onbevangen vragen totdat ik iets snap. Net als kinderen doen in feite. Mijn vrouw Tamara zegt wel eens dat de wereld voor mij een grote speeltuin is, haha.”

Nog tijd voor hobby’s?
“Ik ben een fervent snowboarder en zonder sneeuw ben ik mountainbiker. Ik heb tussen mijn 14e en 26e ook in de Nederlandse kanopoloselectie gezeten, een combinatie van kanoën en waterpolo. En, jaja, wildwaterkanoën deed ik ook. Erg leuk om te doen.”

Het is duidelijk. Nooit stilzittend en van alle wateren gewassen. De dynamiek van Bas Versloot en Q-Fin passen bij elkaar….