Erik Cox

Even voorstellen: Erik Cox


 

“Mooiste is van klanten te horen: ‘ja, dit willen we’”


 

Hij kent de geur van pionieren nog, toen hij de allereerste ontbraammachines van Q-Fin hielp bouwen. In de randen van de dag, met hulp van vakantiewerkers. Pionieren zoals pionieren moet zijn. Iets creëren wat er qua mogelijkheden nog niet is. Met gereedschap, onderdelen, technische expertise en geloof in het product. Erik Cox is de naam, zelfstandig machine-expert.

 

Erik bouwt de machines nu niet meer zelf, maar installeert ze en is storingsmonteur. En samen met Nick Adriaans werkt hij binnen Research and Development aan doorontwikkeling van de machinelijn van Q-Fin. Hij is tevens de man van de klantdemonstraties, in Bergeijk en op beurzen. Zijn voedingsbron is de praktijk. “Ik leg mijn oor overal te luisteren. Waar hebben bedrijven behoefte aan, wat missen ze, wat vinden ze belangrijk? En dan is het natuurlijk ook kijken of nieuwe dingen haalbaar zijn. We zijn echt nog niet uitontwikkeld, er is nog een heel pad met innovaties af te leggen.”

 

Klanten tevreden achterlaten

 

Wat vind je het sprankelende van jouw vak?

“Dat is toch wel de diversiteit. Je hebt contact met verschillende mensen en je komt op alle mogelijke locaties. En het mooiste van alles is dat je klanten na de installatie en uitleg blij en tevreden achterlaat. Als ze met de machine aan de slag gaan en de finish zien, hebben ze allemaal zoiets van: ‘ja, dit is wat we willen!’ Dat geeft voldoening, daar doe je het tenslotte voor.

 

Het is natuurlijk ook een heel verschil als ze daarvóór met een handmachientje hebben gewerkt. Na mijn uitleg zeg ik meteen tegen de bedieners: ‘stel de machine  maar in.’ Daar heeft nooit iemand problemen mee, want de eenvoud van de machine is een heel sterk punt van Q-Fin. Dat voordeel ervaren ze ook direct. Vervolgens is het een kwestie van ervaring opdoen. Na een week kan iedereen de machine gevoelig afstellen en corrigeren waar nodig. Meestal ga ik na een maand terug voor nazorg. Dan loop ik de machine na en beantwoord alle vragen die mensen hebben. En als dat zo uitkomt, geef ik een nieuweling nog uitleg, geen probleem.”

 

Ook mensenkennis

 

Zijn werk vraagt niet alleen technisch inzicht, maar ook mensenkennis. “Op een beurs probeer je geïnteresseerden te prikkelen, bij een storing moet je gepast kunnen omgaan met mensen die soms gestresst zijn. Het is best wel verantwoordelijk werk. Bij een storingsmelding ben je toch degene die het bedrijf weer snel vooruit moet helpen. Het heeft wel iets van dokterswerk. Je stelt vragen om dingen uit te sluiten en als je de oorzaak hebt, gids je het bedrijf naar de oplossing toe of je gaat er zelf heen. We willen storingen altijd binnen 24 uur opgelost hebben. Dat kan doorgaans ook, omdat we alle onderdelen op voorraad hebben.”

 

Dokter Erik?

“Nou ja, ik maak die vergelijking eigenlijk omdat mijn vrouw in opleiding is voor doktersassistente.”

 

Nog kinderen?

“Ja, drie zonen. Ze zitten op het pad van industrieel productontwerp, werktuigbouwkunde en civiele techniek/logistiek. Dan weten ze dat bij Q-Fin ook alvast, haha, het worden geen dokters in een gezondheidspraktijk, maar enig ‘technisch dokteren’ heb ik genetisch wel doorgegeven. Meer kun je niet doen, hè, haha…”