Patrick van Scherpenseel

Even voorstellen: accountmanager Patrick van Scherpenseel

“De klant vooruit helpen en toezeggingen nakomen”


Als je een voorbeeld van gedrevenheid zoekt, moet je de hand eens schudden van Patrick van Scherpenseel. Zijn betrokkenheid en enthousiasme zijn bijna voelbaar. Hij is sinds december 2018 accountmanager bij Q-Fin. Met een Sales-verleden van 21 jaar in de lingeriewereld mag je dat een verrassende wending noemen. Toch even een ander product, nietwaar? Maar gezien zijn interesse in materialen en innovatieve toepassingen daarvan, is het voor hem heel logisch.

“Ik wilde ofwel salesmanager worden of aan de slag gaan als accountmanager in een klein, dynamisch team. Een club waar je ontwikkelkansen krijgt, vol aan de bak kunt, samen iets opbouwt en kansen pakt. Dat laatste is het dus geworden, bij Q-Fin. Mij sprak aan dat het een ambitieus bedrijf is dat durft uit te spreken waar het voor staat en dat ook heel doortastend is. Daar houd ik van.”

Hoe ervaar je het in Bergeijk?
“Wat me opvalt, is dat mensen hier zeer geconcentreerd zijn op hun werk, heel gedreven en trots op hun producten. Die positiviteit voelt goed, want zo zit ik ook in elkaar. In mijn inwerkperiode heb ik veel meegekregen en geleerd, ze zijn hier niet bang om kennis te delen. Ik wil ook alle machines vanuit de praktijk kennen zodat ik er alles over kan uitleggen en in nood basale handelingen kan uitvoeren om klanten vooruit te helpen.”

Wat voeg je toe aan het Sales-team?
“In die eerste periode heb ik gemerkt dat er meer aandacht mag zijn voor het persoonlijke aspect. Kijk, je kunt proefmaterialen voor klanten ontbramen en ze onder je arm terugbrengen, maar je kunt er ook een fraai aangekleed pakketje van maken met relevante spulletjes. Zo straal je de individuele aandacht die Q-Fin heeft voor klanten, ook uit in de aanpak eromheen. Klanten waarderen dat.”

Wat voor accountmanager ben je?
“Ik denk dat ik de waarde van producten snel naar klantbehoeften kan vertalen. En ik ben iemand die een klant direct vooruit wil helpen en zaken afwerkt. Ik houd niet van een overvolle agenda die te weinig tijd biedt om actie te ondernemen. Ik wil juist adequaat opereren en afspraken en toezeggingen waarmaken. Eerlijk zijn en alles doen voor de klant. Zo was mijn vader ook. Hij was vertegenwoordiger in herenmode; zodoende ben ik eerst de kledingbranche ingerold.”

Toch een heel ander werkveld nu?
“Ja, los van het product zelf is de lengte van verkooptrajecten het grote verschil. Bij het verkopen van ontbraammachines ben je op de langere termijn bezig. Het zijn investeringsgoederen; klanten moeten door een denkproces heen om weloverwogen keuzes te kunnen maken. Tussen oriëntering en plaatsing kan maanden zitten, omdat er inzicht moet ontstaan hoe een Q-Fin-machine het rendement van andere productiemachines verhoogt en de integrale kostprijs omlaag brengt. En, niet te vergeten, hoe zo’n machine bijdraagt aan de kwaliteit van producten van eindklanten. Maar die langetermijntrajecten zie ik juist als een uitdaging. Je moet als verkoper immers actief en alert blijven op de voortgang en tussentijdse ontwikkelingen. Het is echt bouwen aan een resultaat.”

Ben je ook gedreven in je hobby’s?
“Ja, dat ben ik ook altijd geweest. Ik heb vroeger op vrij hoog niveau gekeept in het veldvoetbal. Door een spierscheuring ben ik in het zaalvoetbal beland; van mijn ouders moest ik toen mijn studie voorrang geven. Tegenwoordig vind ik het heerlijk om na een werkdag te fitnissen of te hardlopen. Ik ben van mening dat sporten ontspanning is in plaats van inspanning.
Daarnaast ben ik geïnteresseerd in geschiedenis, met name de Tweede Wereldoorlog, en in luchtvaart.”