Een dag manueel slijpen gereduceerd tot amper een uur

30-09-2019

Fraiponts investeerd in Q-Fin ontbraam- en finishmachine

Fraiponts zweert bij service, en daar hoorde tot voor kort ook het manuele ontbramen en slijpen van de afgewerkte aluminium stukken bij, puur vanwege de esthetiek. Het was vuil werk waarin heel veel tijd sloop. Reden genoeg om op zoek te gaan naar een geautomatiseerde oplossing. Die heeft het bedrijf gevonden in de Q-Fin Expert Set, een combinatie van de F600 ontbraam- en finishmachine met de WES6000 natwerkende afzuiginstallatie. De tijdwinst is spectaculair. Voor de samengestelde set met testproducten had de machine amper een uur nodig. Manueel nam de nabewerking van dezelfde set een dag in beslag.

Volledig klaar voor de high-end machinebouw
In 2013 gingen we al eens op bezoek bij Fraiponts. Gevraagd naar de toekomst, had zaakvoerder Davy Fraiponts het toen vooral over een groei in het segment van grote en complexe aluminium onderdelen. Er werd toen ook gedroomd van de luchtvaartsector. Wat is er van die plannen geworden? Davy Fraiponts: “Qua aluminiumtonnage zijn we er sindsdien inderdaad op vooruitgegaan. Maar in plaats van de luchtvaartsector halen we onze omzet vandaag vooral uit de high-end machinebouw.”

Hardware
Het bedrijf is daar ook perfect voor uitgerust. Het beschikt onder meer over twee draaibanken en verschillende grote freescentra van merken als Unisign en Hermle. Aan de C32 van die laatste fabrikant werd bovendien een Erowa-automatisering gekoppeld met zestien pallets, voor de bewerking van kleinere reeksen; bij voorkeur ’s nachts. Door dat totaalpakket aan machines kan Fraiponts moeiteloos alle complexe, 5-assige onderdelen aan tot een lengte van 3 meter.

Software
Voor de programmering van alle asbewegingen, al dan niet simultaan, gebruikt men het CAM-pakket van Esprit. “We simuleren en testen eerst alle pro¬gramma’s op de pc, zodat er zich aan de machines zelf geen problemen meer kunnen voordoen. In het pakket zitten diverse frees¬strategieën geprogrammeerd, waarvan de bekendste wellicht het schillenfrezen is. Dat is een strategie die met name bij meer exotische staalsoorten de standtijd van het gereedschap flink kan verlengen en de machine minder belast. Sowieso heeft er zich de jongste jaren een opmerkelijke evolutie voltrokken op het vlak van gereedschappen. Nieuwe geo-metrieën en de komst van hogedrukkoeling hebben een enorme impact gehad op de snijsnelheden en de snijcondities.” Offline programmeren is een manier om de spindeluren, en de efficiëntie in het algemeen, te maximaliseren. Dat is iets waarop Fraiponts dit jaar nog meer heeft ingezet. Davy Fraiponts: “We hebben nu al een paar maanden een nieuw softwarepakket in gebruik dat alle randprocessen stroomlijnt, gaande van de planning, over de calculatie en de voorbereiding, tot en met de nacalculatie. Alles gebeurt digitaal én gekoppeld. Denk bijvoorbeeld aan de tekeningen, pro¬gramma’s en de productieorders.”

Service wordt belangrijker
In vergelijking met 2013 haalde de zaakvoerder al de veranderde procesparameters aan. Los van dat zuiver technische aspect merkt Fraiponts ook op het vlak van service de nodige beweging.
“Klanten trekken zich meer en meer terug op de corebusiness, de rest beginnen ze af te stoten. En dan heb ik het niet zozeer over het eigenlijke bewerkingsproces, want we werken nog altijd veruit het vaakst met de tekeningen die ons door de klant zelf werden bezorgd, maar wel over alles wat daarrond gebeurt. Zoals het transport en de logistiek. Voor sommige klanten treden we bijvoorbeeld al op als een soort distributiecenter: we stellen subassemblages samen en houden die in voorraad om ze op afroep rechtstreeks naar de eindgebruiker te verschepen. Door die service maken we de band met onze klant sterker en ontstaat er een langetermijnrelatie. We ontzorgen hen.”



Gedaan met manueel schuren
Service is dus cruciaal voor Fraiponts, en dat vertaalt zich ook in de afwerking van de stukken. Om de aluminium onderdelen mooi naar de klant te kunnen sturen, werden ze eerst manueel geslepen. In de machinebouw is het esthetische aspect namelijk belangrijk en bij het verspaanbedrijf uit Zonhoven werd de lat op dat vlak erg hoog gelegd. Dat was meteen ook de reden waarom men twijfels had bij een automatisch alternatief. Zou de kwaliteit wel dezelfde zijn? Handmatig slijpen is echter dermate tijdrovend, en vuil bovendien, dat de markt toch werd verkend.
Uiteindelijk is men voor de oplossing bij Q-Fin uitgekomen, net over de Nederlandse grens. De testresultaten waren ronduit spectaculair. “Met de set producten die we hun als test hadden gegeven, was de machine in een uur klaar. Wij hadden daar altijd een volledige dag voor nodig. En de kwaliteit was minstens even goed!”

Ontbraam- en finishmachine
De F600 van Q-Fin Quality Finishing Machines is een ontbraam- en finishmachine die de oppervlaktebehandeling – in tegenstelling tot systemen die van rondborstels gebruikmaken – van bovenaf uitvoert. De aluminium stukken liggen heel stabiel op een horizontale transportband en worden met een vacuüm¬systeem gefixeerd. Die combinatie maakt het mogelijk om met meer druk en met een hogere kracht te slijpen en te ontbramen, wat dan weer een positief effect heeft op zowel het slijpbeeld als de productietijd. Hoe werkt de machine? De Scotch-Brite schuurband (niet-agressief) neemt alle bramen weg, terwijl de vier komborstels instaan voor de afronding van de onderdelen. Het is de onderlinge afstemming tussen beide die het gewenste slijpbeeld oplevert. Afhankelijk van hoe diep je de borstels in het product laat komen, breek je alleen de kant af of breng je eveneens een radius aan (tot r2). Nog bepalend voor het slijpbeeld is natuurlijk de agres-siviteit van de gekozen slijpborstels, die – naast va¬riatie in de grofte – ook in verschillende types te verkrijgen zijn. Voorts zijn alle motoren individueel en traploos in te stellen, zodat je heel makkelijk de snelheid kunt regelen van de band waarop de onderdelen liggen, van de schuurband en van de borstels. Deze machine is geschikt voor onderdelen tussen 80 mm en 600 mm breed; er is ook een model voor stukken tot 1.200 mm breed. De lengte is hierbij onbeperkt. De enige beperking is dat de stukken vlak moeten zijn. Diepe uitsparingen of uitstekende kanten vormen daarentegen geen probleem.



Natwerkende afzuiger
Iedereen die met aluminium werkt, weet dat de slijpstofdeeltjes van dit materiaal tot explosiegevaar leiden. De rondzwevende alumi¬niumdeeltjes zullen er ook voor zorgen dat de volledige werkvloer vuil wordt, en als ze tot in de ventilatoren van de machines geraken, kunnen ze de nodige technische problemen opleveren. Daarom koppelt Q-Fin de ontbraam- en finishmachine standaard aan een natwerkende filterafzuiginstallatie: de WES6000. Bij deze natte filter (met een afzuigcapaciteit van 6.000 m³/uur) wordt alle slijpstof opgezogen en via een labyrint door het water getrokken, zodat brand in het systeem volledig uitgesloten is. In de opvangbak, die met water is gevuld, zinken de stofdeeltjes naar de bodem. In tegenstelling tot droge filters, die het vuil vasthouden, dient de filter bij een natwerkende afzuiger nooit vervangen te worden en behouden deze altijd de maximale filtercapaciteit.



Besluit
Davy Fraiponts is uitermate tevreden over de nieuwe machine, die in mei werd opgeleverd. “Het slijpen gaat veel sneller en de kwaliteit is dezelfde, zo niet beter. Dankzij de filter is het ook veel properder werken. De machine is erg makkelijk in te stellen en in vijf minuten heb je de borstels en schuurbanden vervangen. Voor de operator is het bovendien handig dat hij vanop een afstand kan zien of de machine goed werkt. Kleurt de machine blauw, dan functioneert alles zoals het hoort. Bij rood is er een probleem en de machine kleurt wit als de deuren geopend worden voor service. Het is aan dit soort details dat je kunt merken dat Q-Fin de machine heeft ontworpen vanuit de praktijk. Het bedrijf maakt namelijk deel uit van een groep waartoe ook firma’s behoren die actief zijn in lasersnijden en plaatwerkconstructies. Zij hadden behoefte aan een degelijke ontbraam- en finishmachine, maar omdat ze er geen vonden die aan de wensen voldeed, hebben ze maar zelf een gebouwd. Die wortels in de praktijk, die voel je.”



Bron: Metallerie België